Monday, December 20, 2010

Sumber Ilmiah


Assalamualaikum,

Anda sedang mengikuti hadith daripada Kitab 40 Hadith Peristiwa Akhir Zaman, karangan Abu Ali Albanjari. Sebuah kitab yang mengisahkan tanda-tanda qiamat akan berlaku. Kebanyakan, malahan hampir kesemua apa yang disabdakan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. di dalam kitab ini telah pun berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku.

Menolak hadith bermakna kita menolak Rasulullah s.a.w. dan dengan itu secara automatiknya kita menolak Islam (terkeluar daripada Islam) waiyazubillah.

Terkadang kerana kekangan waktu, kita tidak berkesempatan untuk mengikuti kuliah-kuliah pengajian yang mana ianya merupakan suatu fardhu yang wajib ke atas diri kita dan jugak keluarga kita. Semoga dengan sedikit usaha menulis semula maksud hadith dengan menggunakan tulisan rumi, dapat mengatasi masalah kepada mereka yg tidak mampu membaca dalam tulisan jawi. Sekurang-kurangnya pada satu hari dapat kita memahamikan satu hadith. Pun begitu, anda disarankan agar menemui para ilmuan agama sekiranya terdapat mana-mana hadith atau maksud hadith yang kurang jelas agar kita tidak keliru. Insya'Allah

Al-Faqeh Moghakuji

No comments:

Post a Comment