Tuesday, December 21, 2010

ISLAM KEMBALI DAGANG


ISLAM KEMBALI DAGANG

ERTINYA :-

Daripada Abu Hurairah Rodhiallahuanh berkata : Bersabda Rasulullah s.a.w : "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing), dan ia akan kembali asing pula, maka beruntunglah orang-orang yang asing".

HR : Imam Muslim
KETERANGAN

Islam mulai tersebar di Makkah dengan keadaan yang sangat asing dan dagang. Sangat sedikit penganut dan pendokongnya kalau dibandingkan dengan penentangnya. Kemudia setelah itu Islam tersebar ke seluruh pelusuk dunia sehingga dianuti oleh 2/3 penduduk dunia. Kemudian Islam kembali asing dan dirasa ganjil dari pandangan dunia, bahkan dari pandangan orang Islam sendiri. Sebahagian daripada orang Islam merasa ganjil dan pelik bila melihat orang Islam yang iltizam (istiqomah) dengan Islam dan cuba mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar.

Seseorang yang istiqomah dengan Islam dipandang sepi oleh masyarakat dan terlalu susah untuk diterima sebagai peribadi yang sihat. Contohnya kalau ada sesuatu program kemasyarakatan kemudian masuk waktu solat, tiba-tiba ada seseorang yang meminta diri untuk menunaikan solat, maka tindakan itu dianggap tidak sopan dan kurang wajar, sedangkan orang yang tidak bersolat sambil bersenda-senda ketika orang lain solat tidak dianggap sebagai perbuatan yang salah dan terkutuk.

Begitulah seterusnya nasib Islam di akhir zaman... ia akan terasing dan tersisih dari masyarakat, bahkan tersisih dari pandangan orang Islam sendiri yang mengaku sebagai umat Islam dan marah apabila dikatakan yang dia bukan orang Islam.

No comments:

Post a Comment