Tuesday, December 28, 2010

ORANG MEMINUM KHAMAR (ARAK) DAN MENAMAKAN BUKAN KHAMAR



Daripada Abu alik Al-Asy'ari r.a. bahawasanya ia mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda : "Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum khamar dan mereka menamakannya dengan nama yang lain. (mereka meminum) sambil dialunkan dengan munyi muzik dan suara artis2. Allah Subhanahu Wataala akan meneggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa) dan Allah akan merubah mereka menjadi kera atau babi."

HR : Ibnu Majjah

KETERANGAN :-

Maksudnya, akan ada di kalangan orang Islam ini yang meminum khamar dan mereka mengatakan bahawa yang diminum itu bukanlah khamar. Ianya hanyalah sejenis minuman yang dapat menyegarkan badan atau yang dapat menghilangkan dahaga. Mereka akan memberikan suatu nama kepada minuman ini  yang menunjukkan bahawa ia bukan khamar, tetapi sebenarnya ia adalah khamar yang telah diharamkan oleh syara'.

Kemudian seudah menjadi kelaziman pula, suasana mabuk arak itu akan disertai dengan alunan muzik dan juga nyanyian artas2 kenamaan. Rasulullah s.a.w. menerangkan bahawa golongan ini akan ditimpa gempa bumi atau tubuh badan mereka akan diubah kepada bentuk kera atau babi.

Sangat benar sabdaan junjungan besar Nabi s.a.w. ini. Gempa bumi demi gempa bumi berlaku dibeberapa tempat didunia ini sebagai satu siksaan daripada Allah Subhanahu Wataala dan jikalau golongan ini belum sampai keperingkat diubah bentuk badan mereka menjadi kera atau babi tetapi perangai dan cara hidup mereka sudah banyak menyerupai perangai dan cara hidup kera dan babi.

No comments:

Post a Comment